Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Porto

    Du møter Elite Travels reiseleder på Oslo lufthavn om ettermiddagen. Sammen flyr vi med Norwegian direkte til Porto med ankomst tidlig kveld. Videre med buss til skipet, som ligger ved kai i Douro Marina, sørsiden av elven. Vi sjekker inn og finner oss til rette i lugaren. Etter middag inviterer reiselederen på et kort informasjonsmøte.

    Porto
  • Dag 2: Porto – Pinhão

    Tidlig om morgenen kaster skipet loss og cruiset på Douro begynner. Fra sitt utspring i Nord-Spania renner Douro vestover mot Portugal. Et stykke danner elven grensen mellom de to landene. Den siste strekningen gjennom Portugal bukter elven seg mellom bratte vinmarker og bølgende åsrygger før den munner ut i Atlanterhavet ved havnebyen Porto.

    Vi nyter en rolig dag om bord. Fra soldekket eller salongen har vi panoramautsikt til det maleriske landskapet. I løpet av formiddagen kommer vil til Carrapatelo-demningen, med den høyeste slusen i Vest-Europa. Her blir skipet hevet hele 35 meter før vi seiler videre.

    Ved 16-tiden kommer vi til den lille vinbyen Pinhão, som er omgitt av vingårder som produserer verdenskjente portviner. Før middag tar vi en tur i land for å besøke byens jernbanestasjon, kjent for sin vakre utsmykking med azulejos – de tradisjonelle blå-hvite keramikkflisene som er typisk for Portugal. Skipet ligger ved kai i Pinhão over natten.

    Togstasjonen i Pinhão
  • Dag 3: Pinhao – Pocinho – Vega Terron

    Cruiset fortsetter og vi seiler gjennom et vakkert landskap med terrasserte vinmarker som strekker seg oppover fjellsidene. Etter lunsj blir det et kort stopp i Pocinho, hvor de som har meldt seg på utflukt til Almeida og Castelo Rodrigo*, går i land.

    Almedia er en av de viktigste festningsbyene i Portugal., og har flere ganger bidratt til forsvaret av Portugal selvstendighet. Festnignen ble bygget på 1600-tallet og den store stjerneformede festningsmuren omkranser hele byen. Neste stopp er Castelo Rodrigo, en liten middelalderby som ligger strategisk plassert på en bakketopp med utsikt østover mot Spania og nordover mot Dourodalen. Castelo Rodrigo ligger langs pilegrimsruten til Santiago de Compostela, og det sies at den hellige Frans av Assisi overnattet her en gang på vei til Santiago. Både Almedia og Castelo Rodrigo står på en offisielle liste over historiske landsbyer i Portugal. Listen består av kun tolv byer, som alle har spilt en viktig rolle i Portugals historie.

    I mellomtiden har skipet kommet til Vega de Terron, en liten grenseby på den spanske siden av elven, og de som har vært på utflukt kommer om bord igjen her før middag. Skipet ligger i ro for natten i Vega de Terron.

    Castelo Rodrigo
  • Dag 4: Mulighet for utflukt til Salamanca

    I dag er det heldagsutflukt til den spanske middelalderbyen Salamanca*, som ble grunnlagt for over to tusen år siden. Salamanca kalles gjerne La Ciudad Dorada (Den gylne by) på grunn av den gylne, gule sandstenen som de fleste husene og bygningene består av. Spanias eldste universitet, grunnlagt i 1218, ligger i Salamanca, men byen er også kjent for sin monumentale arkitektoniske stil og bygninger. Den historiske bykjernen står på UNESCOs verdensarvliste. På byrundturen ser vi blant annet katedralen, universitetet og Plaza Mayor – byens hovedtorg som er omkranset av kafeer, restauranter og vakre arkader. Etter felles lunsj på en lokal restaurant blir det tid til å oppleve byen på egen hånd. Retur til skipet, som i løpet av dagen har forflyttet seg til den portugisiske grensebyen Barca d’Alva.

    Salamanca
  • Dag 5: Barca d’Alva – Pinhão – Régua

    Vi begynner vi på seilasen tilbake nedover Douro. Fra soldekket har vi flott utsikt til det frodige UNESCO-vernede landskapet, hvor vinranker og grågrønne olivenlunder klamrer seg til de bratte dalsidene. Vi er nå i hjertet av vindistriktet hvor det gode jordsmonnet og gunstige klimaet gir gode forhold for druedyrking.

    Etter lunsj gjør skipet et kort stopp i Pinhão for de som skal på utflukt til Lamego*. Høydepunktet her er besøket i pilegrimskirken Nossa Senhora dos Remedios. Den vakre kirken, bygget på slutten av 1700-tallet, ligger på en bakketopp med utsikt over byen. Foran helligdommen er det en vakker barokktrapp, bestående av 686 trinn, som pilegrimene må gå opp for å nå målet for pilegrimsferden. Videre besøker vi Mosteiro de São João de Tarouca – det første klosteret av cistercienserordenen grunnlagt i Portugal. Det lille klosteret kan dateres tilbake til 1152. Etter å ha sett oss litt rundt i disse vakre omgivelsene setter vi kursen tilbake mot skipet som venter i Régua.

    Vi ligger i ro i Régua over natten, og de som ønsker kan ta en kveldstur i land etter middag.

    Dourodalen
  • Dag 6: Régua – Porto

    Om morgenen legger skipet ut på siste etappe av cruiset, og vi nyter nok en rolig og avslappende formiddag om bord. I løpet av formiddagen skal vi gjennom de to store slusene ved Bagaúste og Carrapatelo. Vi er tilbake i Porto ved 15-tiden.

    Etter ankomst kan vi bli med på en utflukt til Braga*, som kalles Portugals Roma på grunn av alle kirkene som ligger her. Byen ble grunnlagt i år 296 f.Kr av kartagerne, men har vært styrt av både romerne og maurerne før byen ble en del av Portugal på 1100-tallet. Lokalguiden tar oss med på en spasertur i gamlebyen, hvor vi blant annet ser katedralen Sé de Braga. Deretter besøker vi den UNESCO-vernede helligdommen Bom Jesus do Monte, som ligger på en høyde i utkanten av Braga. Den monumentale trappen som fører opp til kirken, består av 17 avsatser, dekorert med symbolske fontener, statuer og annen utsmykning i barokkstil.

    Skipet ligger ved kai i Porto de to siste nettene.

    Bom Jesus do Monte i Braga
  • Dag 7: Porto

    Porto er en av de eldste byene i Europa og har gitt navn til både Portugal og sterkvinen området er kjent for. Byen strekker seg utover på begge sider av Douro, med den gamle bydelen, Ribeira, på nordsiden av elven, mens Vila Nova de Gaia, på sørsiden av elven, er sentrum for portvinindustrien og her ligger portvinshusene på rekke og rad. Det er flere broer over Douro i Porto, men den mest kjente er Dom Luis I-broen, bygget i perioden 1881–1886 av den franske ingeniøren Theophile Seyrig, en av elevene til Gustave Eiffel.

    Dagen starter med en byrundtur i Porto* med buss og til fots. Etter lunsj kan du utforske byen på egen hånd. Kanskje det frister med å ta turen til Vila Nova de Gaia og besøke et av portvinshusene for omvisning i vinkjelleren og smaksprøver på de edle dråpene?

    Om kvelden hygger vi oss med avskjedsmiddag om bord, etterfulgt av musikalsk underholdning i salongen.

    Gamlebyen i Porto
  • Dag 8: Porto – Oslo

    Etter frokost tar vi farvel med skipet og blir kjørt til sentrum av Porto. Bagasjen oppbevares i bussen, mens vi får noen timer til å spise lunsj (ikke inkludert) og rusle rundt i sentrum på egen hånd. Om kvelden flyr vi med Norwegian direkte tilbake til Oslo.

  • Viktig informasjon

    Utflukter
    Det er mulig å forhåndskjøpe utfluktene merket med en stjerne (*) i programmet. For å få fullt utbytte av cruiset, anbefaler vi at man forhåndskjøper utfluktspakken da det er svært begrenset hva man kan oppleve i anløpshavnene på egen hånd.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Rederiet forbeholder seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program ved behov.

    Helse
    Det er den reisendes ansvar å være i god nok fysisk form til å kunne delta på turen. På mange flyplasser kan det være langt å gå – både på selve flyplassen, men også fra bagasjeutleveringen og til transferbussen. Alle må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten behov for assistanse. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede eller personer med gangbesvær. På utfluktene kan det være mye gåing, ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Dette kan også gjelde utflukter som er med buss. Alle deltagere må klare å følge gruppen i vanlig tempo på flyplassen og på utfluktene. Selv om mange skip har heis, kan det allikevel være trapper mellom noen av dekkene.

    Flytider
    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene som sendes ut to-tre uker før avreise.