Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Koblenz

    Du møter Elite Travels reiseleder på Oslo lufthavn. Sammen flyr vi direkte til Frankfurt eller Düsseldorf. Videre med buss til Koblenz, hvor MS Leonora venter. Bussturen tar 1,5–2 timer.

    Koblenz ligger der Mosel munner ut i Rhinen og er en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetokter under andre verdenskrig. Byen har blitt gjenoppbygget og sentrum består i dag av en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet). Her står en 37 meter høy statue av keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltingen av de to elvene. På en høyde på den andre siden av Rhinen ligger den imponerende Ehrenbreitstein-festningen. Det går en taubane fra Koblenz tvers over elven opp til festningen.

    Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, samles vi i salongen og blir ønsket velkommen om bord av skipets cruisesjef som går gjennom praktisk informasjon og sikkerhetsprosedyrene. Før middag kan de som ønsker ta en rusletur til Deutches Eck på egen hånd eller sammen med reiselederen. Skipet ligger ved kai i Koblenz over natten.

    Møtepunktet der Mosel og Rhinen møtes. Flere elvecruisebåter ligger ved kai på kveldstid. Koblenz, der Mosel og Rhinen møtes
  • Dag 2: Rüdesheim

    Om morgenen kaster vi loss og cruiset begynner. Første etappe går sørover på Rhinen, gjennom Øvre mellomrhindalen som står på UNESCOs verdensarvliste. Dette området kalles Romantiske Rhinen og fra soldekket har vi utsikt til middelalderborger, små landsbyer og vinmarker som strekker seg oppover de bratte åssidene. Der elven er på sitt smaleste passerer vi den berømte Lorelei-klippen. Ifølge legenden var Lorelei en vakker jomfru som kastet seg ut fra klippen i fortvilelse over en troløs elsker. Hun ble forvandlet til en sirene som med sin vakre sang lokket sjøfolkene til å kjøre skipene sine på grunn.

    Om ettermiddagen ankommer vi Rüdesheim, en sjarmerende liten by omgitt av vinmarker. Her blir vi med reiselederen på en tur med taubanen opp til Niederwald Denkmal for å beundre utsikten. Deretter skal vi på vinsmaking i sentrum og vi får smake på fire lokale viner. På vei tilbake til skipet spaserer vi gjennom byens livlige gågate, Drosselgasse, der kneiper og tavernaer ligger som perler på en snor. Ta gjerne en pause på en av kafeene og smak på byens spesialitet, Rüdesheimer kaffe, som lages med det lokale druebrennevinet Asbach. Før middag inviteres vi på en velkomstdrink i salongen, samt en presentasjon av kapteinen og hans mannskap.

    Vinranker i Rüdesheim like ved Rhinen.Rüdesheim
  • Dag 3: Koblenz og Alken

    Grytidlig om morgenen forlater vi Rüdesheim og seiler tilbake til Koblenz med ankomst noen timer senere. Etter frokost får vi muligheten til å bli bedre kjent med Koblenz når reiselederen tar oss med på en spasertur gjennom gamlebyen.

    Ved lunsjtid fortsetter cruiset. Vi seiler nå på Mosel og om ettermiddagen kommer vi til Alken, en liten by som kan dateres tilbake til 300-tallet da det var en keltisk bosetning her. På en høyde ovenfor Alken troner Burg Thurant, som skiller seg fra de andre middelalderborgene i området ved at den har to tårn. Grunnen til dette særpreget er at på 1200-tallet ble eierskapet av borgen delt mellom erkebiskopene i Trier og Köln. Dermed måtte det bygges to inngangspartier og to tårn. Burg Thurant ble delvis ødelagt av franskmennene i 1689, men har senere blitt gjenoppbygget.

    Skipet ligger ved kai i Alken over natten.

    Kirke og gamle bygninger på en solskinnsdag i Koblenz.Gamlebyen i Koblenz
  • Dag 4: Zell og Traben-Trarbach

    Cruiset fortsetter og vi beundrer utsikten mot det idylliske landskapet i Moseldalen fra soldekket eller salongen. I løpet av morgenen skal vi gjennom tre sluser før vi kommer til Zell – byen som er best kjent for den verdensberømte hvitvinen Zeller Schwarze Katz. Vi er i Zell kun en time, men de som ønsker rekker en rusleturtur i land.

    Midt på dagen seiler vi mot Traben-Trarbach, som opprinnelig bestod av to byer, Traben og Trarbach, beliggende på hver sin side av elven. Etter store bybranner på 1800-tallet, ble både Traben og Trarbach gjenoppbygd i jugendstil. De to byene ble offisielt slått sammen i 1898 da de ble forbundet med en bro over Mosel. Om ettermiddagen tar reiselederen oss med på en byvandring, etterfulgt av vinsmaking hos en lokal vinprodusent. Skipet ligger i Traben-Trarbach til neste morgen.

    Gamle ruiner i Grevensburg. Utsikt over Mosel  og Traben-Trabach.Utsikt over Traben-Trarbach fra Grevensburg
  • Dag 5: Riol – utflukt til Trier

    Vi nyter en avslappende formiddag om bord og beundrer utsikten til det vakre landskapet. Etter lunsj ankommer vi Riol (eller Mehring), som er utgangspunkt for en utflukt til Trier, Tysklands eldste by.

    Trier ble grunnlagt av den romerske keiseren Augustus i år 16 f.Kr. Han kalte byen for Augusta Treverorum, og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. På 300-tallet ble Trier hovedstad i det Vest-romerske riket. Trier er det eldste erkebispesetet i Tyskland, og erkebiskopen av Trier var fra 1200-tallet også keiserlig kurfyrste med kontroll over store landområder. Byens historiske sentrum er oppført på UNESCOs verdensarvliste takket være mange fortidsminner fra både romertiden og middelalderen. De meste kjente er byporten Porta Nigra, et romersk amfiteater fra 300-tallet, ruinene av et romersk bad og Liebfrauenkirche fra 1200-tallet. Filosofen Karl Marx, opphavsmannen til marxismen, ble født i Trier i 1818. I forbindelse med tohundreårs markeringen av hans fødsel, ble det avduket en fem meter høy statue av ham i sentrum.

    Etter byrundturen blir det tid til å rusle rundt i Triers trivelige gågater på egen hånd. Retur til skipet for middag.

    En bygning fra antikken som heter Porta Nigra i byen Trier.Porta Nigra i Trier
  • Dag 6: Bernkastel-Kues

    Mens vi spiser frokost, begynner seilasen tilbake nedover Mosel. Ved lunsjtid kommer vi til Bernkastel-Kues – en annen av Tysklands dobbeltbyer. Bernkastel og Kues ble forent med bro over Mosel i 1905. Ovenfor Bernkastel ligger ruinene av Landshut-borgen, bygget av erkebiskop Vinstingen i 1277, men ødelagt av brann i 1692. Området rundt byen er kjent for sine fruktige og søte Riesling-viner. Bernkastel-Kues er uten tvil en av de mest pittoreske byene langs Mosel. I den historiske bykjernen finner vi en av Moseldalens mest sjarmerende markedsplasser, omkranset av bindingsverkshus fra middelalderen. Her ligger også det vakre rådhuset fra 1608, bygget i renessansestil.

    I kveld er det kapteinens festmiddag, etterfulgt av musikk og dans i salongen.

    Vakre bygninger med unik arkitektur i Bernkastel-KuesBernkastel-Kues
  • Dag 7: Cochem

    I løpet av dagen skal vi gjennom fire sluser for å komme ned på samme nivå som Rhinen, men før vi kommer så langt skal vi besøke Cochem, kalt Moseldalens perle. Cochem ligger vakkert til ved elven, rett nedenfor imponerende Reichsburg Cochem, en av de best bevarte middelalderborgene langs Mosel. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygget opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Vi ankommer Cochem etter lunsj og har ettermiddagen til fri disposisjon. Utforsk byen på egen hånd eller bli med reiselederen på en spasertur gjennom den gamle bydelen med sine smale gater og bindingsverkshus. Er været fint frister det kanskje å sette seg på en av kafeene langs elven og smake på den lokale vinen? Tar du turen opp til Reichsburg, belønnes du med en flott utsikt over Moseldalen. En omvisning inne i borgen anbefales.

    Om kvelden legger skipet ut på siste etappe av cruiset og i løpet av natten er vi tilbake i Koblenz.

    Cochem
  • Dag 8: Koblenz – hjemreise

    Et opplevelsesrikt cruise på Mosel og Rhinen er over for denne gang. Etter frokost tar vi farvel med Leonora og kjører til flyplassen. Fly tilbake til Oslo.

    Koblenz – hjemreise
  • Viktig informasjon

    Forbehold
    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Rederiet forbeholder seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program ved behov.

    Helse
    Det er den reisendes ansvar å være i god nok fysisk form til å kunne delta på turen. På mange flyplasser kan det være langt å gå – både på selve flyplassen, men også fra bagasjeutleveringen og til transferbussen. Alle må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten behov for assistanse. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede eller personer med gangbesvær. På utfluktene kan det være mye gåing, ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Dette kan også gjelde utflukter som er med buss. Alle deltagere må klare å følge gruppen i vanlig tempo på flyplassen og på utfluktene. Selv om mange skip har heis, kan det allikevel være trapper mellom noen av dekkene.

    Flytider
    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene som sendes ut to-tre uker før avreise.