Skip to main content

Reisetips: Sykkeltur i Italia

• Temareise

Sykkeltur ved Gardasjøen

Da har jeg kommet hjem etter en nydelig 6 dagers sykkeltur i nordenden av Gardasjøen. For en vakker natur vi har syklet igjennom!

Tekst og foto: Ellen Høyning, reiseleder for Elite Travel

Vi landet i Verona og kjørte med buss til Torbole som ligger helt Nord ved Gardasjøen, omkranset av vakre fjell. Etter en felles middag fikk vi pakket ut og gjort oss klare til neste dag.

Våre to sykkelguider møtte oss ved hotellet hvor vi fikk en kort innføring i hvordan de elektriske syklene fungerte. Jeg skal være ærlig og si det var en stund siden jeg satt på et sykkelsete sist, så jeg oppdaget til min glede at ikke bare holdt syklene en høy standard, men setene var også myke og komfortable. Simone og Daniel var våre sykkelguider. Simone syklet foran og ledet an gruppen, mens Daniel og jeg tok baktroppen. Hele tiden holdt Simone og Daniel kontakt via walkietalkies.

Alle de 6 dagene var vidunderlige, så det er vanskelig å skrive om bare én dag, for hver dag var en fryd for øyet, sinn og ikke minst kropp.

Vi syklet gjennom et blomstrende landskap med vakre vinranker og olivenlunder.

Det er noe helt spesielt med våren når alt er så grønt og frodig og kommer til liv, og man føler en positivitet i luften, at ja, nå starter sommeren. Det, blandet med duften av Jasmin og andre like vakre og velduftende blomster gjorde at vi alle satt på syklene og smilte fra øre til øre. Det skal sies at det også hjalp til på smilene at syklene var så sterke at i de tyngste bakkene kunne vi sette de i Turbo fart slik at det aldri ble for anstrengende.

Simone og Daniel var dyktige og veldig sympatiske guider, og hver gang jeg tenkte at her kunne det vært fint med et lite stopp for å ta bilde, var det akkurat som de leste mine tanker og stoppet rett etter. Under hvert stopp fikk vi også interessant informasjon om hva vi så i områdene vi bevegde oss i. Spesielt oppover mot Dolomittene er det vakre middelalderslott på rekke og rad, og på en av dagene besøkte vi ett av disse slottene hvor eieren tok oss godt imot og serverte deilig vin og nydelig mat.

En annen dag besøkte vi en gård hvor vi fikk lokalprodusert vin og mat som var typisk for området. Alt var like velsmakende. Dessert var noe vi kunne bestille utenom, og deres tiramisu for 4 euro var himmelsk. Simone, vår guide sa at han spiser bare tiramisu to steder. Hjemme hos mamma eller på denne gården. Jeg skjønner hvorfor.

Vi besøkte også en vingård med vinsmaking, og vinen er kanskje noe av det beste av italiensk vin jeg har smakt. Det ble også servering av ost, salami og bruschetta med deres egenproduserte olivenolje. Oliventrær vokser ikke lengre nord i Italia enn til områdene vi var i, og det sies at olivenoljen derfra er noe av det mest elegante og delikate man kan få tak i. I tillegg til nydelig mat og drikke var det en hest der som het Ollie som gjorde besøket ekstra sjarmerende. Ollie var en 17 år gammel arbeidshest som hadde gått ut i pensjon, og hun var som en hund som fikk gå fritt rundt, og jeg er sikker på at om vi ikke hadde stengt døren inn til vinsmakingsrommet ville hun ha blitt med inn og drukket vin med oss.

Vi syklet gjennom vakre innsjøer, elver, vi hadde små pust i bakken på kafeer underveis hvor vi drakk italiensk kaffe og andre leskende drikker før vi fortsatte i storslått natur på fantastiske sykkelstier som var så opparbeidet og flotte at jeg nesten ble litt misunnelig, for jeg skulle ønske vi hadde slike i Norge også.

Jeg kan nesten ikke vente til neste sykkeltur i september!

Klikk her for å lese mer om vår sykkeltur ved Gardasjøen 🚴‍♀️

Fritekstsøk
Hvorfor velge Elite Travel?
✓ Kunnskapsrik turoperatør med solide eiere
✓ Ansatte med lang fartstid fra bransjen